محل تبلیغات شما

✍️ محمدرضا نیک‌نژاد،

صفحه آخر رومه شرق،
 30 مهر 98

پسرم گفت: امروز در مدرسه گفته اند که پدر و مادر هر کس کمک به مدرسه را زودتر و البته بیشتر بپردازد، سر صف تشویق می شود! پرسیدم سال گذشته هم چنین بود؟ گفت نه، ولی همیشه بچه هایی که خانواده های شان بیشتر به مدرسه کمک می کنند بیشتر دوست شان دارند و حتی مبصر کلاس یا پلیس مدرسه  یا . می شوند. دلگیر شدم اما برای حفظ شان مدرسه چیزی نگفتم و مسیر گفت و گو را عوض کردم. چند شب گذشت، در یک گروه تلگرامی یکی از همکاران در همین زمینه نوشته بود: مدرسه ما سال پیش برای برگزاری یک جشن به بچه ها گفته بودند برای خرید کیک و هزینه های دیگر آن پول بیاورید. از هرکلاس یک عده پول داده بودند و یه عده هم نه. روز جشن، خانم معاون درِ کلاسها را می زد و می گفت بچه هایی که پول دادند بیایند جشن و کیک بخورند! بچه هایی که در کلاس مانده بودند خیلی ناراحت بودند و واقعا با حسرت می گفتند ما کیک را دیدیم، معلوم بود که خیلی خوشمزه اس و . البته بچه های با معرفتی هم بودند که پول داده بودند، اما نرفتند!

 گرچه این گونه برخوردها در مدرسه ها گستردگی ندارد اما آن چنان هست که باید نگرانش بود؛ حتی اگر یک مدرسه و حتی در مورد یک دانش آموز چنین برخوردی انجام شود باید جلویش را گرفت؛ زیرا افزون بر بی اخلاقی و غیر انسانی بودنش بسیار دور از هدف های نوین آموزشی است. 

آموزش و پرورش به عنوان نهادی عمومی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارد باید از نظر جسمی و روحی محل امنی برای آنان باشد و تلاش شود تا در مدرسه ها بی عدالتی های قومی، نژادی، طبقاتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی  به کمترین میزان ممکن کاهش یابد. آموزش از اخلاقی‌ترین کنش‌های انسانی بشمار می‌آید و ابزاری ست ضروری برای رشد انسان برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن و . آموزش نوین در پی فراهم‌کردن زیستی همدلانه، دلسوزانه، راست‌گویانه، پاسخ‌گویانه و شجاعانه در کنار دیگر انسان هاست.

 آموزش و پرورش نوین بر پایه‌های اخلاق و حقوق نوین بنا نهاده شده است. گمانی نیست که چنین زیستی با چیرگی کمتر مهار شده ی پول، آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد دید. تجربه ملی و جهانی نشان می‌دهد که ورود پول و روابط حاکم بر آن و انگیزه‌های پرقدرت و پرکشش‌اش در هر حوزه ای، همه چیز را در راستای سود تعریف کرده و از هر روزنی برای سود بیشتر بهره می‌گیرد. ورود این داستان به آموزش آسیبی ست که رویکردِ مشتری‌محور و درآمدزایی را جایگزین نگاه اخلاقی نهفته در فرآیند آموزش و پیوند میان سه ستون آن یعنی خانواده، دانش‌آموز و آموزگار می‌کند و. باید آموزش را از گزند بیشترِ پولی شدن رهانید و آن را به جایگاه اخلاقی‌اش بازگرداند. کودکی که افزون بر جامعه در مدرسه نیز دچار پیامدهای آزار دهنده شکاف طبقاتی ست و البته پرورش‌یافته چنین ساختارِ پو‌ل‌محور و روابط سود-مدار آن می شود چگونه می‌تواند در زیست آینده‌اش به اخلاق و روابط انسانی و . بیش از پول ارج نهد و آینده‌اش را بر پایه‌های دلسوزی و همدردی و نوعدوستی بنا نهد؟ 

از این رهگذر بی‌گمان در مدرسه نیز در ادامه جامعه، اخلاق اجتماعی به شکل فزاینده‌ای درحال آسیب‌ است. باید بیشتر نگران بود و این نگرانی را به شهروندان و دولتمردان انتقال داد. نسل پرورش یافته در روابط تو در توی پول و سود و شکاف طبقاتی و بی عدالتی، نسلی آسیب دیده و آسیب زا خواهد بود. بی گمان باید نگران بود! 

نامه زن آمریکایی جوانا فرانسیس خطاب به زنان مسلمان

" مُناجات حقوقی "

  آموزش، پول و اخلاق! 

مدرسه ,پول ,های ,آموزش ,بودند ,بچه ,در مدرسه ,و البته ,پول و ,و روابط ,هایی که

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مدلسازی آبهای زیرزمینی